ЗАКРІПЛЕННЯ ТА УЗАГАЛЬНЕННЯ. ПРИЙОМИ РОБОТИ - ІНФОРМАЦІЙНО-МЕТОДИЧНИЙ ЦЕНТР - ІНФОРМАЦІЙНИЙ ВІСНИК ВЧИТЕЛЯ - Каталог статей - Криворізька спеціалізована школа №118
Головна » Статті » ІНФОРМАЦІЙНИЙ ВІСНИК ВЧИТЕЛЯ » ІНФОРМАЦІЙНО-МЕТОДИЧНИЙ ЦЕНТР

ЗАКРІПЛЕННЯ ТА УЗАГАЛЬНЕННЯ. ПРИЙОМИ РОБОТИ
-------

Етап уроку                Закріплення та узагальнення
Назва приойму         Homereading
Опис прийому
 У ході роботи з текстом зазвичай багато уваги приділяють засвоєнню лексики та граматики. Можна запропонувати різноманітні завдання під час роботи над кожним розділом книги (або окремим текстом):
• Зробити вибірковий переклад.
• Виписати слова і вирази, які відбивають основну думку розділу.
• Передати основний зміст одним реченням.
• Виписати ключові слова для переказу.
• Дібрати wortfamalie до слова.
• Виписати з прочитаного розділу, наприклад, дієслова, що означають різний спосіб пересування, синоніми до дієслів.
• Скласти детальний план.
• Переказати перечитане за планом.
• Описати малюнки до тексту і висловити свою думку про нього.
• Оцінити вчинки героїв зі своєї точки зору.
• Запропонувати різні варіанти розвитку подій.
• Передати зміст розділу від імені різних персонажів.
• Прослухати уривок із тексту і сказати, про що або про кого йде мова, хто з героїв сказав ці слова.
• Інсценувати уривок із розділу.
Назва прийому    Анкетний спосіб навчання
Опис прийому
 Кожен названий учителем учень отримує анкету, що включає питання, які дозволяють повністю повторити тему в системі. Заповнення анкети може бути виконано на оцінку «три» з допомогою підручника, інші оцінки вимагають відповіді без використання допоміжних джерел. Наочні анкети можуть бути видані учням заздалегідь на цілу чверть.
Назва прийому       Аукціон
Опис прийому
 Використовують на етапі узагальнення знань. Учні повторюють якусь властивість, функцію, особливість будови, спосіб життя певного об’єкта. Вони доповнюють один одного, отримуючи якомога більше знань про цей об’єкт. Той, хто назве ознаку останнім, а інші не зможуть доповнити, виграє та отримує відповідно найвищу оцінку.
Назва прийому             Доміно
Опис прийому
 Учням пропонують 18 незакінчених фраз. Самі закінчення написані на інших аркушах. Учням необхідно підібрати правильні закінчення до цих фраз.
Назва прийому       Завдання на логіку і фантазію
Опис прийому
 Вчитель пропонує учням завдання, орієнтуючись на їх логіку і фантазію, а не на знання. Вони можуть розв’язувати складні математичні завдання й отримувати фантастичну відповідь, можуть писати диктант, використовуючи розділові знаки на свій розсуд, можуть приписувати подіям своє тлумачення, але в усіх випадках вони зобов’язані дати цікаве, оригінальне тлумачення своїх рішень і знахідок, за що й отримують оцінки.
Назва прийому       Гра «Гонитва в лабіринті»
Опис прийому
 Велике ігрове поле, яке виготовляють заздалегідь, являє собою лабіринт. Основою лабіринту може бути малюнок, який відповідає темі гри, або колаж. На основі чітко нанесені маршрути лабіринту для чотирьох команд. Готують чотири основ­ні комплекти запитань (по 16 у кожному) та додатковий (для тих команд, які не змогли дати відповідь на основні питання). Питання складають таким чином, щоб мати на них коротку, чітку та однозначну відповідь. Одночасно можуть грати дві-чотири команди.
У лабіринті - 16 секторів запитань. Правильна відповідь на запитання означає проходження кожною командою одного сектора. Проходження кожною командою лабіринту позначають фішкою відповідного кольору. Якщо команди дають правильну відповідь, їхні фішки пересувають лабіринтом до наступного сектора, наближаючись до виходу. Хто швидше вийде з лабіринту, той і виграє.
Для більш цікавого проведення гри можливі додаткові умови або бонуси. Наприклад, якщо одночасно в одному секторі опинилися дві команди, то команда може відповісти (за бажанням) і на питання іншої команди, за умови правильної відповіді вона робить один додатковий крок уперед (на один сектор), а якщо ні - то пересувається назад у попередній сектор.
 
Назва прийому           Інтелектуальне лото
Опис прийому
 Лото може бути за певною темою (за окремими літературними творами, темами) чи містити запитання з різних галузей знань (лото-мозаїка).
Для проведення гри потрібно підготувати настільну гру «Лото» (картки, діжечки, фішки), аркуші паперу, ручку. Участь у грі може бути командною або індивідуальною.
Учасникам гри вручають ігрові картки. Ведучий швидко називає числа, зображені на діжечках, які він дістає з торбинки. Усі гравці мають бути дуже уважними. Той, у кого на картці виявилося назване число, каже «стоп». Йому ставлять запитання під таким самим номером. Якщо гравець відповідає правильно, він має право закрити це число фішкою. Фішку отримують у помічника ведучого. Якщо відповідь неправильна, неповна - число залишається відкритим. Перемагає той учасник гри, котрий якнайшвидше закриє всі числа на картці фішками, тобто правильно відповість на запропоновані запитання. Стежити за дотриманням правил гри ведучому допомагають помічники (записують усі числа, які були у грі, фіксують правильні відповіді гравців тощо).
 
Назва прийому          Інтелектуальний тир
Опис прийому
 Для гри готують ігрове поле у вигляді мішені із зображенням яблука в середині (кількість кілець - 5, секторів - 6), таким чином, на полі 30 секторів, що відповідає 30 питанням за певною темою (бажано підготувати ще й додаткові питання).
Питання, які розташовані у різних кільцях, мають різну вартість. Перше зовнішнє кільце - найпростіше питання (вартість 1 бал), друге - 2 бали, трете - 3 бали і т.д. У внутрішньому шостому кільці, що розташоване у самому яблучку, питання найскладніші, тому й найдорожчі - 6 балів.
Грають чотири команди, які за поперед­нім жеребкуванням визначають послідовність та кількість (5-8) підходів до інтелектуальної мішені.
Далі можливі два варіанти розвитку гри. Перший (у випадку, коли мішень висить на стіні) - представники від команди кидають у мішень спеціальні дротики; другий варіант (мішень лежить на горизонтальній площині) - кидають кубик (або інший маленький предмет, наприклад, діжечку), який зупиняється у відповідному секторі. Кожен, хто кидає кубик (дротик), намагається влучити якомога ближче до внутрішнього кола, бо там найдорожче питання.
Після 5-8 підходів кожної команди помічники рефері рахують кількість балів, що отримали команди за правильні відповіді.
 
Назва прийому              Крокодил
Опис прийому
 Цю досить відому гру з успіхом використовують на уроках узагальнення знань.
Учні діляться на дві команди. Один з учнів (або невеличка група) демонструє дослід, явище з допомогою міміки й жестів, без слів чи обладнання. Переможе команда, котра швидше розгадає показане.
Назва прийому                 «Машина часу»
Опис прийому
 Цей методичний прийом має сенс проводити на уроках фізики, хімії, математики, географії, історії.
Ігрові ролі - чотири екіпажи, король з почтом, чаклун. За сюжетом гри екіпажі чотирьох «машин часу» терплять аварію й потрапляють у минуле. Екіпажам необхідно довести свою могутність і реальну користь своїх знань (отриманих у сучасному світі) у королівстві, куди вони потрапили.
Почт короля під час зустрічі з прибульцями розповідає про своє королівство (історичний час, рівень розвитку, можливо, проблеми).
Завдання чаклуна (який грає проти прибульців) - не випустити владу зі своїх рук, очорнити гравців та не допустити появи чогось нового та прогресивного.
Король, який зацікавлений у розвитку своєї держави, навпаки, має намір підтримати наукові та практичні дослідження та дає 100 монет, які необхідно розподілити між екіпажами залежно від перспективності напрямів їхньої діяльності. Король (його роль, безперечно, належить учителю) як абсолютний монарх має право карати прибульців, якщо вони будуть запідозрені у неправді (бо, за сюжетом гри, він володіє надінтуїцією).
Перемагає команда, що отримає найбільшу фінансову підтримку.
 
Назва прийому               Моя теза
Опис прийому    
 Пропонуємо приклади того, як методом прискореного навчання весело й на оптимістичній ноті можна закінчити навчальні заняття, заохочуючи учасників до кристалізації головних тез вивченого. Попросіть учасників записати одним реченням на аркуші паперу головну ідею вивченого. Згрупуйте учасників у пари, і хай кожен за сорок п’ять секунд спробує переконати партнера, що саме його теза важливіша за інші. А далі пара на таких саме умовах переконує іншу про важливість уже їхньої спільної тези.
Об’єднана четвірка переконує іншу, і так доти, доки половина учасників не вибере свого речника, який від їхнього імені захищатиме спільно вибрану тезу, сперечаючись із речником іншої команди. Виділяючи на промову кожного дві хвилини і трохи більше на завершальні дебати, ми можемо за двадцять хвилин задіяти триста осіб.
Дайте кожному учасникові п’ять хвилин на те, щоб одним реченням на окремому аркуші паперу написати підсумок вивченого. Кожен чіпляє свій аркуш на велику дошку. Учасники групують аркуші відповідно до їхнього змісту й мотивують свої рішення. Кількість тематично схожих висновків згодом визначатиме колективну думку про головну ідею заняття й полегшуватиме загальний підсумок вивченого.
 
Назва прийому               На шаховому полі
Опис прийому
 Гра побудована на звичайному шаховому полі, розділеному на дві командні зони, у кожній з яких 32 клітинки. Кожна клітинка розташована на перехресті літери й числа, як у шахах, тому й має відповідну назву, наприклад: h1, f2, d7. Грають дві команди. Перед початком гри кожна команда упродовж однієї хвилини продумує всі варіанти можливих ходів, так, щоб з допомогою шахового коня побувати в усіх клітинках своєї ігрової зони. Кожна клітинка має одне запитання. Починають (і продовжують) гру ходом шахової фігури - конем з її стартової позиції. Капітани команд по черзі називають клітинку, на яку здійснюють хід. Двічі в одній і тій самій клітинці бувати заборонено. Кожен хід зараховують і вважають результативним, якщо гравці команди правильно відповідали на запропоноване запитання. Для гри можна підготувати запитання за всіма шкільними предметами. Кількість запитань має відповідати кількості клітинок - 64 (по 32 для кожної команди). Перемагає команда, яка правильно прорахувала кількість ходів, дала правильні відповіді на запитання і в результаті набрала більшу кількість балів.
 
Назва прийому           Ораторські змагання
Опис прийому
 Ораторські предметні змагання проводяться в класі, де поряд зі знанням предмета враховується манера тримати себе, довідність, образність, оригінальність розумових конструкцій і побудови мовлення, знання мови, точність цитування, уміння захопити публіку, швидкість словесної реакції і здатність до експромту. Тематика пропонується заздалегідь. Перемагає той, хто найбільше сподобався публіці та журі. Вони розпоряджаються однаковою кількістю балів для оцінювання.
Назва прийому            Перепишу параграф по-своєму
Опис прийому
 Не секрет, що наші підручники далекі від досконалості. Як творче завдання запропонуйте учням переписати тему або параграф підручника по-новому, тобто написати свій авторський варіант. Але при цьому завдання необхідно деталізувати і виділити головне, що ви хочете отримати в результаті переписування. Наприклад, структурувати текст - розбити на логічні частини, виділити правило, потім розташувати приклади, які його пояснюють. Або, використовуючи додаткову літературу, зробити текст більш образним, яскравим, цікавим.
Назва прийому              Портрет
Опис прийому
 Найкраще цю форму роботи застосовувати на уроках узагальнення вивченого матеріалу. Вчитель зачитує твердження, в якому описово подані відомості про рослину, тварину (біологія), історичну особу (історія), місто (географія). Учні намагаються впі­знати об’єкт, особу. Якщо не вдається, учитель зачитує друге твердження, що містить більш точну інформацію. Третє твердження містить таку інформацію, що не впізнати загадуване не можна.
Якщо учні вгадують характеристику з першого твердження - отримують вищий бал, з другого підходу оцінка нижче, з третього - ще нижче.
 
Приклад 1. 
Географія
1. Це обласне місто розташовано в лісостеповій зоні.
2. Максимальна температура повітря, зафіксована у місті, становить +38 ˚С, мінімальна -34 ˚С.
3. Місто стоїть на берегах Ворскли.
(Полтава)
 
Приклад 2. 
Біологія 
1.Морський житель, має тіло, схоже на ракету.
2.У нього десять щупалець, два з яких довші, ніж інші.
3. Він розвиває швидкість до 70 км/год.
(Кальмар)
 
Назва прийому          Репортери
Опис прийому
Ця робота з текстом доцільна, якщо треба ознайомити учнів з періодикою чи додатковим матеріалом. Учитель пропонує їм уявити себе в ролі репортерів і записати на окремому аркуші найбільш цікаве, на їхній погляд, запитання до тексту.
Усі аркуші здаються вчителю, який пропонує учням витягнути по черзі аркуші із запитаннями й уявити, що в них беруть інтерв’ю.
 
Назва прийому            Малюнок на скелі
Опис прийому
 Первісні люди на стінах печер зображали тварин, речі, які мали відношення до їхнього життя. Учню необхідно обрати лише одну річ, яка б символізувала художній твір, ученого та його відкриття, явище природи тощо.
 
Приклад 1. 
Література
Кришталевий черевичок - сказка Ш. Перро «Попелюшка».
Розкішний олень, у якого між рогами росте гілляста вишня,- твір Распе «Пригоди барона Мюнхгаузена».
 
Приклад 2. 
Географія
‰ - промілле (солоність океанічної або морської води).
Кактус - Мексика.
Кенгуру - Австралія.
 
Приклад 3. 
Економіка
Графічне зображення грошової одиниці (€) - євро.
© - авторський знак, наявність інтелектуальної власності.
 
Назва прийому         Створи тест
Опис прийому
 Запропонуйте учням наприкінці року створити систему тестів, яка б охоплювала весь вивчений матеріал підручника. Поясніть правила і принципи складання тестів, покажіть на прикладах, як це зробити правильно. Уточніть рівень створюваних тестів та їх тип (з однією правильною відповіддю, з декількома правильними відповідями та ін.). Кожен тест необхідно супроводжувати варіантами відповідей і фактичними відповідями. Сенс цього завдання не стільки в оцінюванні роботи, скільки у формуванні навичок складання тестів, тому обов’язковим є аналіз роботи учнів.
Назва прийому               Вузька спеціалізація
Опис прийому
І варіант
Учням пропонується прочитати текст, а потім переказати його з точки зору людини певної спеціалізації (лікаря, геолога, спортсмена, артиста).
ІІ варіант
Учитель пропонує комусь із учнів уявити себе людиною певної професії (учителем, продавцем, юристом, політиком, шофером тощо). Потім роздається друкований матеріал, який учні читають з точки зору певного спеціаліста. Далі учні ставлять запитання фахівцям різних галузей, на які вони мають відповісти, використовуючи терміни своєї спеціальності.
ІІІ варіант
Усі учні є фахівцями однієї галузі. Після закінчення ознайомлення з текстом вони ставлять запитання одне одному, виходячи з того, що вони обізнані тільки у своїй галузі. Спеціальні терміни тексту використовувати не можна. Хто поставить запитання з порушенням правил - вибуває. Виграє той, хто залишився у грі.
 
Назва прийому        «Уповноважуючи…»
Опис прийому
Отже, є методичні прийоми («Умовні позначення», «Лото»), які неможливо реалізувати без попередньої підготовки. Тут ми стикаємося з однією з гострих проблем організації вчительської праці. Де знайти час для підготовки дидактичних матеріалів? Не треба забувати основне правило організації простору навколо себе. Ви не самотні, поруч є діти, які із задоволенням виконуватимуть удома ваше творче завдання замість рутинного. Не соромлячись почніть зі слів: «Уяви, що ти вчитель і готуєшся до уроку…»
Уповноважуючи учня, ви одночасно «вбиваєте декілька зайців». Давайте порахуємо:
1. Диференціація домашнього завдання.
2. Індивідуальний підхід до учнів.
3. Творче завдання для творчої дитини (або невеликої групи дітей).
4. Накопичення дидактичного матеріалу (що особливо важливе для тих, хто має кабінет).
5. Підвищення ефективності праці вчителя (вивільняється час на той вид роботи, який учням не доручиш).
6. Гарантовані гарні оцінки для творчої групи (який учитель не порадіє цьому «явищу природи»!).
7. Цікавий, незвичайний (можу вас запевнити - ефективний) урок, який і вам і вашим учням принесе задоволення.
8. Підвищення престижності вчительської праці («підготувати матеріали до уроку - великий труд»).
9. Чим більше ви спілкуєтеся з діть­ми, виходячи за рамки формальних відносин, тим простіше, більш довірливе і шанобливе ставлення до вас («цікавий урок - хороший учитель, багато знає…»).
10. Адміністрація неодмінно оцінить ваші організаторські здібності.
11. Якщо в школі практикуються рейтинги різної спрямованості («Найцікавіший урок», «Найпрофесійніший викладач» і т. ін.), то ваші зусилля приведуть до потрібних результатів.
Хочеться вірити, що мені вдалося вас переконати, що «безсоромно користуватися» дитячою працею не лише можна, а просто потрібно, адже це показник високого вчительського професіоналізму (а не лінь, як хтось подумав у перших рядках цього лірично-дидактичного відступу).
Наприклад, методичний прийом «Лото» або «Доміно» виконати учням під силу. Але роль учителя полягає в тому, щоб дати дітям дуже чіткі й конкретні інструкції.
1. Обсяг матеріалу, який треба відобразити в картках (матеріал конкретного уроку, підтема, тема, весь курс).
2. Форма завдання або питання (визначення, приклади, особи). Наведіть приклад завдання.
3. Художньо-естетичне оформлення (розміри карток, вид матеріалів, зовнішнє оформлення, наявність рамок та ін.)
4. Визначити терміни (проміжний - показати завдання на чернетці й остаточний - у готовому варі­анті).
 
Назва прийому            Учені та їхні відкриття
Опис прийому
 Цей методичний прийом можна вважати логічним продовженням методу «Впізнай мене», але він відрізняється формою проведення.
Гра, яку можна проводити на уроках систематизації чи закріплення знань (тематичного або річного). Учні сидять по двоє за одним столом. Один з них називає прізвище вченого, інший має швидко назвати його відкриття. Рефері відстежує час відповіді, який обговорюється заздалегідь.
 
Приклад 1. 
Фізика
1-й учень. Галілей.
2-й учень. Відкрив закон вільного падіння тіл. Паскаль.
3-й учень. Відкрив закон передачі тиску рідинами й газами. Ньютон.
 
Приклад 2. 
Географія
1-учень. Христофор Колумб.
2-учень. Відкрив Америку для європейців. Маґеллан.
3-учень. Перша навколосвітня подорож. Джеймс Кук.
Якщо учень затримався з відповіддю, він вибуває з гри і його замінює інший учень з тієї ж команди. Перемагає команда, яка чітко відповідала на питання, назвала найбільше прізвищ учених і в якої найменше учасників вийде з гри.
 
Назва прийому          Фантастичні тварини
Опис прийому
Приклад 1. 
Біологія
Конкурс доцільно проводити для закріплення вивченого матеріалу про групи тварин, звертаючи увагу на відмінності в будові конкретних органів та систем, які формувалися під впливом певних умов середовища існування.
Учитель ставить перед учнями завдання - спираючись на отримані знання спрогнозувати можливі зміни у зовнішньому вигляді тварин, якщо природні умови традиційних місць існування зміняться. Тварину потрібно намалювати та обґрунтувати доцільність виникнення певних анатомо-фізіологічних особливостей фантастичних тварин.
До обговорення конкурсних робіт необхідно залучити весь клас, запропонувавши дати веселу та влучну назву фантастичній тварині, спираючись на її найяскравіші особливості (зовнішній вигляд, спосіб пересування тощо). Підсумком такої гри може стати виставка портретів фантастичних тварин «Містер учнівських симпатій», «Міс учнівських фантазій».
 
Назва прийому          Есе     
Опис прийому
Есе - твір невеликого обсягу, що розкриває конкретну тему й має підкреслене суб’єктивне трактування, вільну композицію, орієнтацію на розмовну мову, прихильність до парадоксів. Написання есе покликано звернути учня до свого досвіду в усіх його протиріччях із певного питання.

Джерело: http://www.minut45.ru/

Категорія: ІНФОРМАЦІЙНО-МЕТОДИЧНИЙ ЦЕНТР | Додав: lani (05.01.2016) | Автор: Кресак Н.М.
Переглядів: 225 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
avatar
Для випускників школи
НАША АДРЕСА
Україна, Дніпропетровська обл.,
м.Кривий Ріг, 50056,
м-н Сонячний, 1



(0564) 65-14-66,65-34-15 school_118@ukr.net
ЯК НАС ЗНАЙТИ